Helaas in 2020 geen Schoolkorfbal, graag tot volgend jaar.

Informatie voor scholen

Schoolkorfbaltoernooi 2019

Informatie voor het schoolkorfbaltoernooi 2019 speciaal voor leerkrachten/ouderraad.

Het toernooi voor de groepen 3 t/m 6 zal plaatsvinden op woensdagmiddag 16 oktober 2019

De uiterste inschrijfdatum is maandag 7 oktober. We hopen net zoals vorig jaar weer een gezellig en sportief toernooi te kunnen organiseren.

Het schoolkorfbaltoernooi

Het toernooi vindt plaats op woensdagmiddag 16 oktober 2019 vanaf 14:30 uur op het Wikoveld. Het einde zal tegen ca. 17:30 uur zijn, afhankelijk van hoeveel teams zich opgeven. Het toernooi wordt gehouden voor de groepen 3, 4, 5 en 6.

Toernooi voor de groepen 3 en 4

Toernooivorm:                 1 vak met 2 korven

Teams van:                         4 kinderen (gemengd, minimaal 1 meisje per team)

Paalhoogte:                       2,5 meter

Balgrootte:                         nr. K3

Verdere regels:

·      De bal binnen 10 seconden overgooien.

·      Jongens en meisjes mogen elkaar hinderen om te scoren door er voor te gaan staan met de handen omhoog.

·      Verdedigingsregel geldt op deze leeftijd nog niet.

·      Voor de rest gelden de algemene spelregels. Zie hieronder.

Toernooi voor de groepen 5 en 6

Toernooivorm:                 1 vak met 2 korven

Teams van:                        4 kinderen (2 meisjes en 2 jongens. Is dit niet haalbaar en is de

verdeling bijvoorbeeld 3 om 1 dan mag het team gewoon meedoen,

maar graag wel even melden bij opmerkingen. Er wordt dan met een

hesje gespeeld).

Paalhoogte:                       3 meter

Balgrootte:                         nr. K4

Verdere regels:

·      De bal binnen 10 seconden overgooien.

·      Iemand van eigen sekse verdedigen. Als een jongen een meisje verdedigt en het meisje daardoor niet kan scoren volgt er een strafworp voor het meisje. Hetzelfde geldt uiteraard voor een meisje dat een jongen verdedigt.

·      Je mag niet schieten als je wordt 'verdedigd'. Verdedigd wil zeggen: één tegenstander staat tussen de aanvaller en de korf in, hij staat zo dichtbij dat hij de aanvaller kan aanraken en hij heeft 1 of 2 handen omhoog. Omdat het voor de aanvaller sowieso al moeilijk is om in deze situatie te scoren wordt hij of zij op deze manier verplicht om samen te spelen naar iemand die wel kan schieten zonder dat een tegenstander in een verdedigende positie bij hem of haar staat.

·      Voor de rest gelden de algemene spelregels. Zie hieronder.

Algemene spelregels

Tijdens de wedstrijden zullen de scheidsrechters de kinderen zoveel mogelijk laten doorspelen en zo weinig mogelijk affluiten. De regels die hierbij gehanteerd worden zijn bedoeld om het samenspel te bevorderen en om fysiek spel te vermijden:

1. Er mag niet worden gelopen of gedribbeld met de bal in de handen.
  2. De bal mag niet uit de handen worden getikt of gepakt.
  3. Je mag elkaar niet aanraken oftewel geen lichamelijk contact.
  4. Er mag maar één tegenstander tegelijk voor de balbezitter staan. Hij of zij mag het de balbezitter moeilijk maken, maar niet zo dichtbij staan dat de balbezitter niks meer kan.
  5. Er mag niet op de bal gedoken worden.
  6. Je mag niet buiten de lijnen of op de lijn staan.
  7. Als iemand schiet (een doelpoging doet) en de verdediger loopt hem omver of slaat hem op de handen, dan krijgt de aanvaller een strafworp. Dit is een vrije doelpoging van 2,5 meter afstand.

Korfbalgymles

Als u ter voorbereiding op het schoolkorfbaltoernooi interesse heeft in één of meer korfbalgymles(sen) dan kunt u het bijgevoegde inschrijfformulier korfbalgymles zo spoedig mogelijk naar ons mailen zodat we een datum kunnen afspreken.

Locatie

Het schoolkorfbaltoernooi 2019 wordt gehouden op het veld van Wiko op sportpark Jaspers:

KV Wiko

Jaspersweg 9

7103 AV Winterswijk

Tijdschema

Maandag 7 oktober:         Uiterlijke inleverdatum inschrijfformulier deelname schoolkorfbaltoernooi.

Woensdag 9 oktober:       Wedstrijdschema en programmaboekje naar de scholen versturen.

Woensdag 16 oktober:    Schoolkorfbaltoernooi 2019, van 14:30-17:30 uur.

We stellen het op prijs als de scholen zich houden aan de uiterlijke inschrijfdatum, zodat wij alle scholen tijdig van het wedstrijdschema en programmaboekje kunnen voorzien.

Met vriendelijke groet,

Namens korfbalvereniging Wiko,